Senaste Solgårds-nytt.

Hälsning från styrelsen 2024-06-18

Den nya styrelsen har nu haft sitt första möte. Vi har valt att inte längre sätta upp protokollet på tavlan i trappen. Istället kommer ni få en sammanfattning av styrelsemötena efter varje sammanträde.

  • En grov uppdelning av ansvarsområdena i styrelsen gjordes. Detaljerna i uppdelningen kommer definieras mer senare. Som ordförande kommer jag, utöver det övergripande ansvaret, ha ansvar för medlemsregistret, nycklar, medlemsansökningar, kontakt med mäklare och liknande. David hanterar ekonomin som kassör, Maria sköter sekreteraruppgifterna, Christina Agrell har huvudansvaret för hus-frågorna och hon bistås av Åsa Hed. Eta Swedérus har huvudansvaret för trädgården. Monica kommer lotsas in i ekonomin efter hand.
  • Medlemsansökningar för personer i lägenhet nr 37 och 54 godkändes. Inflyttningsdatum är okänt men för lägenhet 54 är tillträde i mitten av juli.
  • Läckaget i taket på garaget kommer åtgärdas genom att en plåt sätts upp i taket i garaget över plats 1 och 2. En betong-expert kommer även tillkallas för att titta på parkeringstaket.
  • Nya, självlysande nödutgångsskyltar kommer sättas upp så att nödutgångsskyltarna kan ses även om strömmen gått eller skyltarna av någon annan anledning inte varit belysta.
  • Larmtelefonen i hissarna kommer uppgraderas eftersom 3G-nätet stängs ner.
  • Trädgårdsdagen i höst blir 12/10 och glöggfest 5/12.

 
Legionella
Med anledning av att legionella hittats på ett ställe på Solgårdarna anlitade vi på kommunens begäran en expert som kommer göra provtagning på två ställen i varje hus. Beroende på utfallet av provtagningen kommer sanering behöva göras. Mer information om det kommer delas ut senare. Jag vill upprepa att legionella enbart smittar via aerosoler, dvs. inte om vattnet dricks eller mellan människor eller på annat sätt. Bakterierna har sannolikt kommit in via det kommunala vattnet. Det är rekommenderat att spola varmvatten i duschen några minuter innan duschning.
 
Hör gärna av er om ni har frågor, synpunkter eller förslag.
 

Kapitaltillskott.
I samband med försäljning av lägenheter och beräkning av realisationsvinsten i deklarationen är det förmånligt att utnyttja det så kallade kapitaltillskottet. Detta består av medlemmens del av föreningens amorteringar under den tid han eller hon har ägt bostadsrätten. I slutet av januari varje år skickar SBC ut kontrolluppgifter till dem som har sålt sin lägenhet under föregående år. På kontrolluppgiften finns det uppgift om storleken på kapitaltillskottet. Samma kontrolluppgift skickar SBC också till Skatteverket.

Skyddsrumskarta.
Brf Solgårdarna har inga egna skyddsrum. Vi är hänvisade till skyddsrum i närbelägna fastigheter. Här hittar du en karta över skyddsrum i närheten. Du kan också gå in på www.msb.se och www.krisinformation.se för att få veta mer.

Avtal med ny ansvarig för fastighetsskötseln.
Från 2021-11-01 har FastighetsTeamet Syd AB hand om fastighetsskötseln hos Brf Solgårdarna. Meddelanden till vaktmästaren kan som vanligt läggas i svart brevlåda vid hissen i källaren i hus 22. Man kan också ringa Kundservice på tfn 040-370 770 måndag-fredag 9-12 och oftast 13-16. På icke ordinarie arbetstid blir man vidarekopplad till jourtjänst. Vaktmästaren besöker oftast Solgårdarna på onsdagar.

Fester i lägenheterna, fritidslokalen och trädgården
Normalt ska det vara tyst i husen efter kl 22.00, men om du vill ha fest hör det till god ton att informera med anslag på anslagstavlorna och sluta i rimlig tid. Vi förutsätter att alla visar gott omdöme och tänker på de boendes nattsömn.

Laddning av elbilar.
Föreningen har sex platser för laddning av elbilar, varav två på besöksplatserna på parkeringsdäcket och en nedanför trappan till däcket. Man måste ha ett laddkort för att kunna ladda. Laddkortet kan man beställa från Eways och koppla till ett kredit- eller betalkort. Kostnaden för laddning hos Brf Solgårdarna är 6 kr/kWh. Samma avgift kommer även att gälla för dem som har rätt att använda de fasta platserna i garaget med laddmöjlighet.

Golvskydd för hissen.
Det finns en träfiberskiva som du kan lägga på hissgolvet när du flyttar saker till eller från Solgårdarna eller har hantverkare som kommer med verktyg, maskiner och andra tunga grejor. Skivan står i cykelrummet i hus 22 och kan hämtas och lämnas tillbaka där av den som behöver.
 

Sopsortering och tömning.

Kartong töms varje vecka på tisdagar. Matavfall, Hushållssopor och Papper varje vecka på onsdagar. Färgat och Ofärgat glas varje vecka på torsdagar samt Plast och Metall på torsdagar jämna veckor. Vid storhelger kan det bli en viss förskjutning. Behållarna för Lampor, Lysrör och Batterier töms bara vid behov. Större kartonger, frigolit, lastpallar och annat sådant tar du givetvis själv med dig till tippen på Gunnesbo eller Gastelyckan.
Extrapåsar för matavfall finns i mangelrummen i tvättstugorna.

Barnsäng i fritidslokalen.
Det finns numera en spjälsäng för barn som våra medlemmar kan låna från fritidslokalen utan kostnad. Ta kontakt med Gunilla 070-330 30 20 eller Mårten 070-541 24 56.

Öppet längre ...
Tidigare har dagportkoden kunnat användas kl 06.00-21.00. Nu förlänger vi öppettiden med en timme, till kl 22.00. Porttelefonen fungerar hela dygnet. Du kan naturligtvis också alltid ringa värdfolket med mobilen eller öppna med egen nyckel.

Markiser.
Styrelsen har med viss tvekan valt att tillåta uppsättning av markiser. Förutsättningen är att markiserna får ett enhetligt utförande och att bostadsrättshavarna står för alla kostnader för installation, underhåll och eventuell senare demontering. Ingen åverkan får ske på tegelväggar och murade väggar. Framtida rengörings-, målnings- och renoveringsarbeten av och kring fönstren måste också kunna genomföras utan hinder.
    Det enhetliga utförandet innebär att den som vill sätta upp markiser måste välja Moogios fallarmsmarkiser med konsoler i vit metall och tyger i tegelrött, antingen Sandatex 84 (enfärgad) eller Sandatex 792/84 (med smal vit rand). Inga andra modeller accepteras.