Senaste nytt
Information från styrelsens sammanträde 2025-04-08
Styrelsens sammanträde 8:e april kretsade dels kring förberedelser inför årsstämman. Det kommer behövas ca 8-10 personer för att resa tältet inför stämman – alla medlemmar med armstyrka och sinne för tältresning är välkomna att hjälpas åt med denna viktiga uppgift! Mer information om det kommer senare.
Efter avslutad stämma kommer det bli en föredragning av budgeten för 2025 samt information kring underhållsplanen.
Styrelsen beslutade att byta ut ventilerna på vattenledningarna i källaren. Ventiler av den typen har en livslängd på ca 40 år. De senaste åren har enstaka ventiler bytts ut mer eller mindre akut. Risken för att trasiga ventiler kan orsaka behov av akuta och kostsamma åtgärder ökar med tiden. Därför har styrelsen nu, trots en kostnad på ca 200 tkr, beslutat att byta ut alla ventiler på en gång (vilket blir mer prisvärt än att dela upp det). Mer information kommer när det närmar sig.
Övergång till gemensam el (IMD) dröjer lite till eftersom fler offerter inväntas. Påstötning har skett till de firmor som fått förfrågan men det verkar vara mer än vi som ”håller på med” det här, så de har troligtvis fullt upp. Även uppsättning/byte av grindar mot Snickarevägen/van Dürens väg dröjer pga tröghet i offertförfarandet.
Stenmanglarna i hus 20 och 24 kommer inom kort kopplas bort, pga stor säkerhetsrisk med elektriska stenmanglar som inte har automatisk avstängning om säkerhetsluckorna på framsidan öppnas. Mangeln i hus 22 kommer att förses med en sådan automatisk avstängning. Styrelsen bedömde det för dyrt att göra detta på alla manglarna med tanke på hur lite de används. Det kommer finnas en nyckel till tvättstugan i hus 22 som alla kommer kunna ha tillgång till. Var den kommer att förvaras meddelas senare.
Styrelsen har sedan tidigare beslutat att ansvaret för vattning av de tre krukorna vid sittplatserna mitt emot 22:an och utanför entréerna till varje hus under sommaren ska fördelas mellan husen. Hus 20 kommer ha ansvar för vattning under juni, hus 22 för juli och hus 24 för augusti. Boende i varje hus får komma överens om hur ansvaret för vattningen ska ske, t ex om en person ska vattna hela månaden eller om det ska fördelas mellan de boende. Att anlita fastighetsskötare eller Green för att göra det blir allt för dyrt.
Nästa styrelsemöte är 13/5. Hör gärna av er om ni har frågor, synpunkter eller förslag.
Datum för ordinarie föreningsstämma är den 22 maj – boka gärna in det redan nu!
Kallelse kommer som vanligt att delas ut inom stipulerad tidsram.
Styrelsen via Anette Mårtensson (anettemp@hotmail.com, 076-235 27 23)
Lund 2025-04-13
Tidigare information
Tidigare information från styrelsen och gamla informationsblad finns här
Nya Elbilsladdare
Laddstolparna för laddning av Elbilar byttes 23/10. För att ladda krävs en RFID tag vilken beställs hos RE&GO på följande länk
https://portal.eladda.se/order-card/716406-9143
Priset är för närvarande 2.50:-/kWh plus en avgift på 39öre/kWh som RE&GO tar ut.
Skyddsrumskarta.
Brf Solgårdarna har inga egna skyddsrum. Vi är hänvisade till skyddsrum i närbelägna fastigheter. Här hittar du en karta över skyddsrum i närheten. Du kan också gå in på www.msb.se och www.krisinformation.se för att få veta mer.
- SGD Skyddsrumskarta.pdf 845 KB
Fastighetsskötsel.
Fastighetsskötseln utförs av FastighetsTeamet Syd AB. Vaktmästaren kan nås å telefon (nummer finns på anslag i entrén), mail eller genom att lägga en lapp i den svarta brevlådan vid hissen i källaren i hus 22. Man kan också ringa Kundservice på tfn 040-370 770 måndag-fredag 9-12 och oftast 13-16. På icke ordinarie arbetstid blir man vidarekopplad till jourtjänst. Vaktmästaren besöker oftast Solgårdarna på onsdagar.
Golvskydd för hissen.
Det finns en träfiberskiva som du kan lägga på hissgolvet när du flyttar saker till eller från Solgårdarna eller har hantverkare som kommer med verktyg, maskiner och andra tunga grejor. Skivan står i cykelrummet i hus 22 och kan hämtas och lämnas tillbaka där av den som behöver.
Sopsortering och tömning.
Kartong töms varje vecka på tisdagar. Matavfall, Hushållssopor och Papper varje vecka på onsdagar. Färgat och Ofärgat glas varje vecka på torsdagar samt Plast och Metall på torsdagar jämna veckor. Vid storhelger kan det bli en viss förskjutning. Behållarna för Lampor, Lysrör och Batterier töms bara vid behov. Större kartonger, frigolit, lastpallar och annat sådant tar du givetvis själv med dig till tippen på Gunnesbo eller Gastelyckan.
Extrapåsar för matavfall finns i mangelrummen i tvättstugorna. Textilier lämnas på Återvinningscentralen eller i containrar för textilier på Van Dürens väg 43 och Murarevägen 4.
Barnsäng i fritidslokalen.
Det finns numera en spjälsäng för barn som våra medlemmar kan låna från fritidslokalen utan kostnad. Ta kontakt med Christina 070- 314 62 22
Markiser.
Styrelsen har med viss tvekan valt att tillåta uppsättning av markiser. Förutsättningen är att markiserna får ett enhetligt utförande och att bostadsrättshavarna står för alla kostnader för installation, underhåll och eventuell senare demontering. Ingen åverkan får ske på tegelväggar och murade väggar. Framtida rengörings-, målnings- och renoveringsarbeten av och kring fönstren måste också kunna genomföras utan hinder.
Det enhetliga utförandet innebär att den som vill sätta upp markiser måste välja Moogios fallarmsmarkiser med konsoler i vit metall och tyger i tegelrött, antingen Sandatex 84 (enfärgad) eller Sandatex 792/84 (med smal vit rand). Inga andra modeller accepteras.